Tid for ny tid 2020

Det fine med tiden er at det kommer ny tid hele tiden! 

Tid er ferskvare og den rekker ikke å bli dårlig før du får ny tid, utfordringen ligger i å ta vare på tiden mens vi har den.. 

Timeluke Chesser V Cf5S B7 Qec M Unsplash
Tiden er nå

Hver gang jeg bruker uttrykket «jeg har ikke tid» er det med et lite snev av dårlig samvittighet fordi jeg inners inne vet at det jeg egentlig sier er at jeg ikke kan prioriterere det eller i verste fall deg akkurat nå. 

Dette med tidsstyring i hverdagen er jeg sannsynligvis ikke alene om å streve med og det er ikke så rart heller med tanke på hvordan vi ubevisst leder oss selv. Visste du at vi tar rundt 35000 valg hver dag og det betyr at vi er helt avhengig av at en hel del skjer automatisk. Autopiloten vår står for de aller fleste faktisk og dermed er det denne som er ansvarlig for de valgene vi tar som vi egentlig ønsker å gjøre annerledes. 

 

Stresssharon Wright 74 Xtza0I2 Q4 Unsplash
Stress stjeler tid

Ønsker du å ha mindre stress eller har ambisjoner om å endre på noe annet i hverdagen din, så er første steg på veien å oppgradere autopiloten. 

Oppgradering 1.20 

Har du tenkt over hvor mange ganger du oppgraderer telefonen eller datamaskinen din?  

Det kommer stadig forbedringer og nye versjoner som skal gjøre at teknologien fungerer optimalt. Det samme skjer ikke nødvendigvis i vårt eget fantastiske kontrollsenter, hjernen. Vi har lett for å bli slaver av automatiserte tankermønstre og vaner fordi det ikke krever så mye av oss. 

Hvis du er av typen som kjenner på utålmodighet når telefonen oppgraderes, så er sannsynligheten stor for at du også blir utålmodig når du skal endre på egne vaner eller rutiner i hverdagen. Dersom utålmodigheten får næring fra tanker som «dette tar for langt tid» eller «dette har jeg ikke tid til» eller «dette gidder jeg ikke» så er det nærmest befriende å gi opp der og da, men det kan også hende at det skaper grobunn for forurensende tanker som kan gjøre at du mister troen på at du faktisk kan klare å gjøre en endring. I mange tilfeller kan det tenkes at en endring ikke blir varig fordi utålmodigheten kom seirende ut og det ble lettere å gi opp enn å stå i «ubehaget» over tid. 

For å klare å skape endring i vaner eller rutiner krever det noe av oss og vi må altså oppgradere autopiloten til å komme med noen nye automatiserte ubevisste kommandoer som skaper andre handlinger enn vi har gjort tidligere. 

Og det første som må på plass er tro på at du kan klare det! 

Belivekatrina Y Mg Smqfo Ru Unsplash
Vær oppmerksom på dine tanker

Motivasjon 

Januar er sannsynligvis den måneden i året med flest høymotiverte mennesker som skal spise sunnere og trene mer.  Denne motivasjonen kommer til å bli utfordret en tid ut i det nye året. 

Motivasjon er det forsket en hel del på og det viser seg at motivasjon og godfølelse kommer i grenselandet mellom utfordring og mestring. I tillegg må 3 psykologiske behov dekkes for å få opp motivasjonen; Autonomi (selvbestemmelse), tilhørighet og kompetanse. 

(ref:  Csíkszentmihályi, Mihály Flytsonemodell, Deci & Ryen Self Determination Theory) 

Med dette bak øret så er det altså også slik at noen ganger føler vi ikke motivasjonen, men da er beste «medisin" for å få den oppjustert å hoppe i det likevel. Jeg kan med handa på hjerte si at jeg mange ganger er svært lite motivert når jeg tvinger meg selv på trening eller til å gjøre andre ting jeg egentlig har motstand mot der og da. Likevel gir det en veldig god følelse etterpå og jeg har aldri angret på at jeg pisket meg selv igang. Her handler det om å ha rett type selvsnakk til seg selv. Har du en gammel versjon av autopiloten som kommer med fristende forslag om utsettelse eller andre unnskyldninger kommer du neppe av gårde. 

Det andre som må på plass i denne oppgraderingen er 

HANDLING - bare gjøre det uten å tenke for mye! 

Jumpuillaume Bolduc I1Ark Bz37 U4 Unsplash
Hopp i det!

«Jeg har ikke tid» er kanskje den meste brukte og misbrukte setningen i våre liv, likevel har vi alle akkurat like mye tid i døgnet. Vi bruker den derimot svært ulikt. Det er utallige tidstyver som røver fra oss minutter og timer her og der. For å overkomme disse er trikset å bli mer oppmerksom på hva som lurer oss ut på avveie fra det vi egentlig hadde tenkt å gjøre. I tillegg er jeg selv stor tilhenger av å utnytte smutthullene i hverdagen for å få inn verdifulle elementer. 

Visste du forresten at du kan «forlenge" tiden og øyeblikkene ganske enkelt ved å være mere tilstede i tiden? 

Skap rom for mere tid til det som gir verdi og næring til hode og hjerte, så blir det lettere å gjøre alt annet. 

GODT NYTT ÅR!  

AC

Fullsizeoutput 3B12
Nyt de små tingene


Å leve i nuet er livets teknikk - og alle folk gjør deres beste, 

men halvdelen velger det nu som gikk og halvdelen velger det neste. 

Og det forrige nu og det kommende nu, blir aldri i livet presente, 

og alle folks levetid går sågu, med bare å minnes og vente. 

For det nu som er gått er alltid forbi, og det neste blir aldri det rette 

Så sørg for at nuet du lever i, engang og for alltid er dette. 

Piet Hein 

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få tilsendt siste nytt fra EQU på e-post.