PLIKTMAT FØRST - så førjulskos!

Stuper du sidelengs inn i juleferien og ligger avstumpet kvelden før kvelden og tenker: «hva eller hvem har jeg glemt?»  For mange er Desember et mareritt i tiden før jul, men når klokkene endelig ringer julen inn - skal det krampekoses og da kan det lett gå over styr når alt vi har kjøpt inn skal fortæres.FORTVIL IKKE - det finnes små enkle grep du kan gjøre for å få en fredelig jul og en bra start på 2019 uten panikk! 

Utfordringen for kroppen med alt jaget før jul er at stresshormonet kortisol lever herrens glade dager i kroppen og det kan lett gå utover hodet, immunforsvaret, magen og ikke minst mennesker rundt oss. Det er ingen hemmelighet at vi mennesker har en annen adferd når vi er stresset, så STRESS er ikke beste oppskrift på fredelig førjulsstemning. 

Stressmestring før jul

1. Planlegg 

- lag en plan på når du skal gjøre de ulike tingene slik at du setter av tiden til dette i kalenderen. Ved å flytte oppgavene ned på et papir, slipper du å bære på alt dette som har en tendens til å hope seg opp til overveldende mange gjøremål som til slutt blir kaos i hodet. 

2. Kos deg med gjøremålene og vær til stede i det du gjør 

- når du baker så baker du uten å tenke på alt du skal gjøre etterpå. Få med deg luktene og smilene til de som baker sammen med deg eller bare nyt alenetid med «deig» ;) 

3. Ta pauser til å trene eller gå en tur i frisk luft

- Spesielt nå i den mørkeste tiden er det viktig å få med seg det lille dagslyset som er og vi trenger frisk luft. Dette kan bidra til at vi blir mindre trøtte og slappe. Aktivitet der vi får pumpa til å slå litt gjør at vi får det bedre og føler oss mer glad og negativt tankekjør har en tendens til å slippe taket. 

4. Spis sakte 

- de gangene vi spiser for mye, spiser vi gjerne for fort. Så enkelt som det! 

Img 6766
Julemarsipan

Matvanene endrer seg i Desember både på grunn julebord, avslutninger og hektiske hverdager som tvinger frem lettvinte løsninger. Og for ikke å glemme at tilgjengeligheten på marsipan, skumnisser, julekaker og ferdigmat med en touch av jul er større. 

Hva skjer i kroppen når vi stapper i oss?

Når vi spiser veldig mye fett kombinert med både protein og raske karbohydrater kan det lett bli overbelastning på mage og tarmsystemet. For det første blir den fete maten liggende mye lengre i magesekken for å bli tatt hånd om av magesyren, som det trengs en hel del av. 

Dersom vi da presser ned enda mer kan mange oppleve at noe av denne syren smyger seg opp i spiserøret å gi svie, dette kan du unngå med å roe ned tempoet. 

(Plages du med halsbrann kan du teste ut å drikke et glass mandelmelk etter du har spist.)

La tarmen få jobbe seg ferdig før neste måltid kommer. Det tar ca 1,5 time å fordøye ett måltid. Etter dette har tarmen en oppvask for å ta med seg rester og dette tar også litt tid – så en god regel er å la tarmen hvile i 3 timer etter du har spist. 

Søtsaker innimellom måltidene får blodsukkeret til å hoppe mye opp og ned å gjøre oss enda mer døsig og slapp. Sørg for å ha noen små balanserte mellommåltider istedenfor bare søtt. 

TIPS: 

* Få inn noe fiber i hvert måltid 

* Spis fermentert mat som gir gode bakterier som hjelper fordøyselsen som for eksempel Kefir, Surkål, Kombucha, Surdeig, mørk sjokolade...vin og øl er også fermentert, så det går fint an med måte såklart. 

Mage
Illustrasjon: Bjørn Öberg

Selvfølgelig skal vi kose oss med godsaker! 

Men julebaksten trenger ikke å bestå av enorme mengde sukker og smør for å bli god. Hvis du lager litt smartere kaker som kan passe til kaffen når som helst og fungere som et lite mellommåltid blir det jo helt gull. Velg deg ut 3 bakefavoritter istedenfor syv sorter – da øker sannsynligheten for at alt blir spist opp og du får litt mindre å gjøre. Halver sukkermengden eller test ut oppskrifter med honning, sukrin, tagatesse, eller søt med frukt som er most. 

Min personlige favoritt er kokosboller så her er en oppskrift på disse uten sukker også inneholder de mye eggehvite som er en særdeles god proteinkilde, 70% sjokolade med antioksidanter og bakterier som hjelper fordøyelsen pluss gelatin som også bidrar til fordøyelsen = kos og balanse! 

Kokosboller  

3 eggehviter  2 ss sukrin pluss  5 plater gelatin 2-3 ss kokande vann 100 g 70% sjokolade 3 ts kokosfett (cocosa)  kokosmasse

Slik:  Legg gelatinplatene i kaldt vann i 3 minutter. Stivpisk eggehviter og tilsett litt etter litt sukrin+ til det blir luftig og hvitt skum.

Knip ut vannet av de myke gelatinplatene og smelt de i 2-3 ss kokande vatn, rør godt. Hell i en tynn stråle i eggehviteskummet mens mikseren går. Form til kokostopper, enten med skje eller hell blandinga over i en sprøytepose og lag topper.

Sett på kjøla til toppene har stivna. Smelt sjokolade med cocosa, sett en gaffel i undersida av kokostoppene og dypp i sjokoladen. Sett de kjølig til sjokoladen er stivna, 10-15 minutter.

 

Kokosbolle
Foto: coop

Når det gjelder julematen er det enkleste trikset å få inn enda mer grønnsaker til måltidene, for eksempel nøy deg med en potet og bruk andre gode grønnsaker i tillegg som rosenkål, kålrot, brokkoli, søtpotet osv. 

Kjøp heller kvalitetsmat fremfor mengder med billige alternativer som du kanskje likevel må kaste masse av etterpå. Hvis man kjøper noe som man ellers ikke unner seg, så er sannsynligheten større for at dette nytes og gleder på en helt annen måte. Og det blir mindre mat som kastes. 

Jula er tida for nærvær og kjærlighet - så kanskje den beste gaven du kan gi dine nærmeste er TILSTEDEVÆRELSE. Denne gaven varmer hjertene, styrker selvet, får kroppens hormoner til å danse og gir evigvarende minner som vi kan glede oss over i lang tid fremover.. 


Vil du ha enda flere tips og oppskrifter - følg oss på insta og facebook @equnorway 

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få tilsendt siste nytt fra EQU på e-post.