One diet fits nobody!

"One size fits all» konseptet passer egentlig ingen. Og det samme gjelder i stor grad også når det kommer til dietter og mange livsstilskonsepter.

Fruits Element5 Digital 500009 Unsplash
For mye og for lite har ingen smak

Vi mennesker er like på mange måter, men også veldig ulike. Kanskje har du også opplevd at noe som passer for en person du kjenner, ikke funker på deg i det hele tatt?  

Dette gjelder også i forhold til mat, trening og livsstil. Det er derfor suksesshistoriene du leser om på facebook og i ukeblader ikke alltid funker på samme vis i din kropp. 


FORDI vi mennesker er bygd opp ulikt genetisk er det nå mer fokus på individuell tilpasning i forhold til kost og ernæring. Genene våre utrykker seg ulikt avhengig av hva de blir disponert for og hvordan miljøet de lever i er. Maten vi spiser er i aller høyeste grad med på å påvirke dette miljøet. Nå vies det endelig mer oppmerksomhet til dette feltet og sannsynligvis vil fremtiden gi oss muligheten til å skreddersy et kosthold som passer best mulig til våre egne gener. 

I tillegg til maten har også resten av livsstilen våre mye å si for hva som faktisk klekkes ut av utfordringer for kroppen vår. Faktorer som negativt stress og mangel på søvn/hvile kommer høyt opp på lista over triggere. Derfor hjelper det ikke bare å se på maten alene. Det holisitiske (helhet) perspektive må på plass for å forebygge på en best mulig måte. 

Gabriel Gurrola 57458 Unsplash
Hvordan er våre røtter?

Hver eneste celle som lages i kroppen har likt DNA (genmateriale). Når vi skal bygge nye celler og proteiner må DNA kopieres og denne prossessen kalles en DNA- replikasjon. Arbeidskopien som brukes som mal for celle og protein-nybygg kalles RNA. Dette er en kompleks prosess og noen ganger går ikke kopieringen slik den skal og endring av DNA oppstår, dette kalles mutasjoner. Det betyr at basene i DNA`et endrer rekkefølge. Mutasjoner kan skape sykdom eller gi celler nye egenskaper.  Andre årsak til mutasjoner er for eksemple radioaktiv stråling, røyking og miljøgifter, men også stress, mat og livsstil har påvirkning. 

Fordi genene våre er ulike satt sammen, så reagerer vi også ulikt på faktorer som påvirker oss, så selv om noen gener reagerer negativt på en matvare eller på stress, så kan en annen ikke reagerer i det hele tatt. I dag har vi ikke mulighet til å genteste alle så derfor må man lage anbefalinger slik at de er tilpasset også de som kan reagerer veldig negativt på en matvare. 

Her er et eksempel:

Salt Tuinstra 551608 Unsplash
salt

SALT - det anbefales forsiktighet rundt saltinntak i maten fordi for mye salt kan øke blodtrykket. 

Nyere studier viser at det er noen gentyper som tåler salt bedre og noen som er mer sensitiv til salt enn andre og disse må være ekstra forsiktige, fordi de har lettere for å få høyt blodtrykk. Grunnen til det er at denne gentypen påvirker Renin-angiotensin systemet som regulerer blodstrykket. Fordi vi ikke tester genmaterialet til hver og en og vet hvem som har dette genet, må man komme med en generell anbefalning til alle og det er grunnen til at alle bør vise oppmerksomhet rundt sitt saltinntak. 

Når det er sagt, så er vi også avhengig av salt så noe må vi ha for å ha en god veske og elektrolyttbalanse. 

TIPS! 

Velg litt mindre konsentrert salt som maldonsalt for eks. De største uhensiktsmessige saltkildene er i ferdigmat, suppe og sausposer, kryddermikser osv. Salt er en smaksforsterker som blir hyppig brukt i matindustrien. 

VEKTREDUKSJON

Når det gjelder andre matvarer så reagerer kroppen vår svært ulikt og det er grunnen til at noen ikke klarer å gå ned i vekt bare ved å telle kalorier, mens for andre går dette helt fint. I forhold til vektreduksjon så er vi også svært ulike både i forhold til gener, tarmflora og tankesett og det er ikke like enkelt å gå ned i vekt for alle. 2 mennesker kan spise nøyaktig det samme og legge på seg eller tape vekt helt ulikt. 

TIPS! 

Spis mer grønnsaker og mer rene matvarer, det er nyttig for de fleste kropper. 

Img 4494
Livsstil er kunsten å balansere

I tillegg til at genene våre er ulike så har vi også ulik tarmflora, ulik bakgrunn og ikke minst ulike måter å tenke på. Når vi tar en nærmere titt på alle disse områdene, så er det lenger ikke så enkelt å finne en kur som automatisk passer rett inn i alle sine liv og alle sine kropper. En ting er vektreduksjon, men et mye viktigere fokus, slik jeg ser det er et helsemessig fokus. 

Hvordan skape en livsstil som er forebyggende for helsa og som i tillegg gir en fornøyelig vekt som ikke er skadelig. 

Fullsizeoutput 3B12
Ett steg i slengen

Min lidenskap for mennesker og livsstil gjør at jeg vil dele erfaringer og ny kunnskap med dere som vil lære mer. Jeg har nylig tatt et kurs om ernæring og genetikk som jeg tenker å dele mer fra i neste blogginnlegg.

Send meg gjerne spørsmål og innspill - slik at jeg kan dele erfaring som er nyttig for deg! 

AC

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få tilsendt siste nytt fra EQU på e-post.