Næringsinnhold - hva skal du se etter?

Er du en av dem som leser nitidig bakpå innholdsfortegnelsen, enten etter kaloriinnhold, fett eller karbohydratinnhold? Er du like nøye med å tenke på balansen mellom næringsstoffene og se på helheten i ditt totale kosthold. 

Og hvordan er denne sammenhengen med resten av livsstilen din?  

Img 8260
EQU Melblanding - næringsinnholdet endrer seg ved ferdig bakst

Visste du at kaloriene du spiser oppfører seg svært ulikt i kroppen din og derfor er det for snevert å tenke at en kalori er en kalori. Det er fint å lære seg noe om energien i maten og selvsagt har inntak og forbruk mye å si på hvor mye som lagres som fett på kroppen, men det er også veldig mange andre faktorer som må tas hensyn til når man skal snakke om en helhetlig og balansert livsstil. 

MATEN og sammensetning av næring 

Alle land i verden har sine anbefalinger for hvordan sette sammen maten. Målet med dette er å gi folk en anbefaling til et fornuftig og sunt kosthold. Dette er generelle anbefalinger som gjelder til hvermannsen som er frisk. Dette skal gjøre det enklere for befolkningen å sette sammen et kosthold som er forebyggende for livsstilsykdommer samtidig som det skal gjøre det enklere å sette sammen maten. Når det er sagt så er ikke alle like, noe som betyr at de generelle anbefalningene ikke kan følges helt slavisk av alle mennesker. Men vi kan bruke dem som et utgangspunkt også gjøre justeringer som trengs utifra hvilken kropp vi har med å gjøre. 

Alle ernæringsrådene fra de ulike landene er helt enige om 2 ting: 

MER GRØNNSAKER 

MINDRE SUKKER OG RAFFINERT MAT 

Så bare ved å følge disse 2 rådene, så kan du forbedre din helsestatus betraktelig. Når det gjelder ting som hvor mye kalorier du skal ha i løpet av en dag, så liker jeg best Sveriges anbefaling, som fokuserer på at vi mennesker er ulike og trenger ulike mengder mat utifra hva vi ellers gjør i livet. SÅ de anbefaler hver enkelt å finne ut hva som stemmer med egen kropp. Det er ikke gjort over natta og du må kanskje spise litt saktere for å kjenne etter når du er mett. Så har sammensetningen av maten noe å si, vi trenger ulike næringsstoffer for å holde den store MargeHUngeren unna. Noen kropper er mer sensitive for raffinerte karbohydrater enn andre og da kan løsningen være å ha et begrenset inntak av disse, mens andre kan kjenne at for mye fettrik mat ikke gjør hverdagen bra. 

Karbohydrater og fett har nesten fått like mange tilhengere og hatere som to politiske partier. Så tilhengerne av karbohydrater, hater fett og tilhengere av fett, hater karbo. Utfordringen her, som i andre politiske debatter, at det blir for mye svart-hvitt tankegang. Så for å roe ned denne kampen så tenker jeg at BALANSEpartiet må på banen.

KARBOHYDRATER må vi ha, for de bidrar til en hel rekke mikronæring som vi trenger for å holde oss friske. Det vi trenger mindre av er de raffinerte karbohydratene og spesielt sukkerartene. Så når du ser på næringsinnhold - se på hvor mye sukkerarter. Og hvis den totale karbohydratandelen er skyhøy sammenlignet med de andre næringsstoffene og det ikke er noe fiber så er det smart å styre unna for mye av disse. Og ikke minst se på hva annet du spiser ved siden av.

Se etter de produktene som har høyere mengde av de andre næringsstoffene og noe lavere på karbohydrater og spesielt sukkerarter. Mange lever lav-karbo og det finnes ulike tilnærminger til lav karbo, noe som også gjør at folk blir forvirret og får et ufornuftig negativt syn på alle typer karbohydrater. Går du på lav karbo så betyr ikke dette null karbo, fordi du kan spise veldig mye karbohydrater i form av grønnsaker, kjerner og frø og det er også viktig for å sikre seg ulik næring. I tillegg er det svært gunstig for tarmen å spise variert, dette er med på å gi en rikere tarmflora og dette er særdeles gunstig for immunforsvar og for vektregulering. Det har vist seg at det er en sterk sammenheng mellom tarmbakterier og vektproblematikk. Så det er spennede å se hva mer som kommer av vitenskap her fremover. 

Jeg møter mange som har lagt om til et lav-karbo kosthold uten å sette seg inn i helhetsbilde. Det kan i verste fall ende med at de er av og på lav karbo og ukritisk frotser i fett. Det er selvsagt ikke gunstig da det er komboen mellom karbohydrater og fett som øker risikoen for livsstilssykdommer.


FETT er superviktig for oss, så selv om det er energitett og vil øke kcal innholdet i maten, så trenger vi det. Så for deg som er opptatt av kaloriene når du leser næringsinnhold, så vær oppmerksom på at selv om fettandelen er høy, så betyr ikke det at maten er usunn. Det som i tillegg er helt krise om man skal gå ned i vekt er at når du spiser veldig kalorifattig mat blir du raskere sulten og hvis blodsukkeret hopper opp og ned har man lettere for å ta uhensiktsmessige valg når man er nede. Dette kjøret påvirker oss også mentalt og det trigger en økt fettlagring. 

Visste du forresten at vitaminene følger fettet, slik at den fettfrie maten ofte mister mye av mikroernæringen.

Knekkebrød
EQU knekkis - bare mat som gir jevn energi!

FINN DIN energibalanse - som gjør at du holder jevn energi hele dagen så kan du slippe kalori-karbo-fett tankene og heller bruke den energien til noe annet. Alt det stresset som følger med kaloritelling tar kraft, det kan i verste fall oppta så mye plass i hodet at du går glipp av mye annet i hverdagen din, samtidig som kroppen går rundt med litt småstress hele tiden. Stress og mangel på søvn er sannsynligvis noe av den største årsaken til at mange sliter med å spise skikkelig mat. Søvn og hvile er også en svært viktig faktor for vektregulering. 

Så når du leses næringsinnhold, ikke vær fanatisk, men fornuftig. Finn ut hvordan kroppen din har det best gjennom å spise variert og styre unna det med høy andel sukker og raffinerte karbohydrater (de som ikke har noe fiber eller annet i seg) Sjekk at det er en viss balanse mellom næringsstoffene og få i deg masse fiber, grønnsaker og gode proteiner så er du innafor. Velg de matvarene som har kortest mulig innholdsfortegnelse og inneholder mat! 

AC

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få tilsendt siste nytt fra EQU på e-post.