Mineraler er like viktig som vitaminer

Drikker du melk for å unngå at beina blir porøse seinere? Dette fokuset alene er ikke nok, fordi opptak av kalsium henger sammen med hvilke andre mineraler du får i deg. Så la oss ta et titt inn i mineralverden. 

2 C9 C1092 Daba 4977 8 D46 07 F6 E7 A8 E5 Da
EQU Knekkis er fullstappet av mineraler

Dette er mineraler: 

Kalsium

Viktig for skjelettets oppbygning og vedlikehold og er nødvendig for at musklene skal klare å trekke seg sammen. I tillegg er Kalsium nødvendig for at blodet skal kunne koagulere (blodlevring) 

For mer kalsium spis mer nøtter, frø, ost, melkeprodukter uten sukker og bønner for å nevne noen.

Kalium 

Regulerer blodtrykk og er viktig for normal funskjon i muskulatur, nerve og hjerteceller. Kalium reduserer risiko for nyrestein og slag. I tillegg et viktig element i syre-base balansen. 

Spis mer avokado, spinat og banan så får du masse og ikke minst smaker det godt på EQU skiva til annet pålegg 

Magnesium 

Et av de viktigste minarlene som har betydning for skjelett, nervesystem, stoffskifte, muskler og hjerte. Magnesium er en viktig kofaktor for at mange andre prosesser skal fungere i kroppen, blant annet for forbrenning av karbohydrat og dannelse av energi, regulering av elektrolyttbalansen, proteindannelse, produksjon og lagring av celleenergien, celleveksten og reproduksjonen, DNA/RNA dannelse for å nevne noen av de. 

Spis mer mandler, nøtter, spinat, korn, brokkoli og artisjokk for eksempel så sikrer du deg en god dose 


Disse 3 jobber sammen - så for å sikre seg er det smart å spise variert mat for å få i seg nok av alle! 

Equhjembakt
Pålegg som avokado, hummus og kremost er fine kilder til mineraler

Sink og Selen 

Er viktige anitoksidanter for å bekjempe frie radikaler og du finner mye av det i fisk og skalldyr

Jern 

Superviktig for dannelse av røde blodlegemer og oksygentransport 

Spis mer belgvekster, fullkorn, grønne grønnsaker og blodpølse innimellom eller noe kjøtt (beklager alle veganere, men det er viktig å nevne at dette er en enorm god kilde til jern)

Veganer eller vegetarianer kan du meske deg i linser, bønner, gresskarfrø, sesamfrø, soyaprotein og rawkakao. Her anbefaler jeg å bestille EQU melblanding så du kan bruke denne som en base for ulik hverdagsbakst. I tillegg vil jeg nevne OSLO RAW som har sykt digg utvalg og gode smaker! 

Fullsizeoutput 38D8
Lunsj på Oslo RAW gir deg masse fiber og mineraler

Natrium 

Superviktig for elektrolyttbalansen, veskebalansen og syre-basebalansen. Dette får de fleste nok av ettersom at det finnes i salt. De fleste får for mye i seg, likevel er det superviktig å ikke kutte ut alt, særlig hvis man svetter mye gjennom høy fysisk aktivitet eller oppholder seg i varmere strøk. 

Kobber 

Viktig for dannelse av hemoglobin (oksygentransportør i blodet) og beskyttelse av celler. Er viktig for enzymet superoksiddismutase, som nøytraliserer det farlige stoffet superoksid, et svært reaktivt oksygenmolekyl, som kan ødelegge membranene i cellene i kroppen.

Fortsatt vet man ikke nok om hva kobber gjør, men vi klarer oss ikke uten det.Kobber finnes i det meste av mat, så det er svært lite sannsynlig å få mangel med mindre noe annet i kroppen som påvirker opptak ikke fungerer optimalt.

Fosfor 

Er en viktig støttespiller for kalsium og bidrar til et sterke ben og tenner. Fosfor er også viktig for omsetning av karbohydrater, proteiner og fett, for syre-base balansen i kroppen og for transport av fettsyrer. 

Finnes blandt annet i kjøtt, fjærkre, fisk, innmat, egg, nøtter og mandler, belgfrukter og meieriprodukter. 

Jod

Har fått mye fokus i det siste, fordi det viser seg at for mange får for lite. Grunnen til at det ikke er så bra er at Jod er svært viktig for stoffskifte. Dersom gravide kvinner som får for lite jod kan dette være skadelig for fosterets uvikling. 

Spis mer hvit fisk og egg (2 egg dekker dagsbehov og vel så det) melkeprodukter fordi foret til dyrene inneholder jod. 

Mangan 

Har viktige funskjoner i kroppens biokjemiske prosesser og spesielt to viktige funskjoner; øker kroppens evne til forbrenning av karbohydrater og fett, samt at den bidrar til nøytralisering av oksidativt stress. 

Finnes i brød, nøtter og grønnsaker

6 A9 F170 D A5 F2 4 Be0 9800 D51 Fa7 F11147

FOR Å FÅ NOK AV ALT - SPIS VARIERT! 

«for mye og for lite har ingen smak» 

God helg 

AC

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få tilsendt siste nytt fra EQU på e-post.