Ha en god plan!

Det bør ikke komme som en overraskelse at vi må spise hver dag...så nøkkelen til et godt kosthold ligger i planleggingen. 

Img 7975

Sett av noe tid hver uke til planlegging eller forberedelse av uka. Personlig digger jeg søndagene, da de er perfekte for planlegging og forberedelse av ukens mat. 

Mange har en ok balanse på middagsmåltidene sine, men kanskje ikke alltid en like god plan på de andre måltidene på dagen og noen har det motsatt. 

For å få en god balanse i hvert måltid - som gir deg jevn energi frem til ditt neste måltid er en blanding av ulik mat. 

Vi er veldig automatiserte vesener vi mennesker, så vi handler det meste av tiden på automatikk og vaner. Det betyr at for å få en endring, må vi endre på noen av vanene våre og noen ganger også overbevisningene våre. Jeg hører veldig ofte at folk ikke har tid til planlegging eller er overbevist om at de ikke får til å planlegge. Og disse tankene kan være det som står i veien for at du endelig skal få orden på matvanene dine. Og det fine er at selv om tiden noen ganger utfordrer oss, så er det om å gjøre å ha en god back up plan eller nødløsninger som er helt ok. Det hele handler om å komme inn i noen nye vaner så slipper du å tenke så mye over det, når du bare har designet et ny autopilot. 

HVA ER SMART Å PLANLEGGE? 

Det å bake opp noe som er klart hele uka er en god start. Det er utrolig befriende å alltid ha noe tilgjengelig som du har full kontroll over hva inneholder, da slipper du å kjøpe mat med lang innholdsfortegnelse og som kanskje ikke gir deg det gode drivstoffet du trenger for en god uke. 

Her er mine favoritter til søndagsbakst!


Img 4251
Det finnes ingen fasit på dette - bruk det du har i skapet!

MUSLI & FROKOSTBLANDING er superenkelt å lage, tar kort tid og kan brukes til mange ulike måltider. Her er noen eksempler: 

Smoothie m/ muslikrønsj 

Smoothiebowl 

Kefir m/ muslikrønsj 

Yoghurt eller cottege cheese m/litt topping 

- ha alltid med en liten boks med musli i veska eller sekken for yoghurt, havregrøt, cottege cheese osv..er stort sett ikke så vanskelig å få tak i og da har du noe å toppe dette med 



Knekkebrød
Perfekt til matpakken hele uka

Knekkebrød kan du bruke til matpakken hele uka gjennom omså, bare varier pålegg noe eller ha litt ulike grønnsaker med som tilbehør så er mye gjort. Det trenger ikke være så komplisert. 

Hvis du ikke har laget musli, kan du faktisk også knuse disse med hendene å ha over en yoghurt, kefir eller smoothie. 

Forslag til variert pålegg som gir jevn energi og balanse; 

* Avokado alene eller sammen med laks, kalkun eller ost 

* Pesto og din favoritt ost 

* Peanøttsmør m/ epleskiver eller banan 

* Snøfrisk og røykalaks m/purre 

* Leverpostei m/agurk og purre 

Kjøp en matboks som har et eget rom til grønnsaker eller ha en egen boks til det på siden. 


Equhjembakt
Hjemmebakt er alltid litt mer stas

Så her kan du velge om du vil bake EQU brødet selv eller kjøpe et. Det fine med EQU brødet er holdbarheten, det holder seg ferskere mye lengre enn andre brød selv om det er helt fritt for tilsetningsstoffer. Så her har du faktisk brød til hele uka. 


Hvis du ikke er så glad i brød kan du for eks lage deg en vaffelrøre eller røre til lapper som du kan ha stående i en flaske i kjøleskapet - så du kan steke opp litt å ha med i matpakken eller spise til frokost. Nødløsningen her er å kjøpe noen speltlomper eller grove wraps eller tortillalefser (det er flere glutenfrie på markedet nå) Men vær obs på at det følger endel ingredienser som ikke jeg har oversikt over hva er, så det beste er hjemmelaget. 

Img 4560
Hjemmelagde lapper

Salater og middagsrester er også helt perfekte til å ta med til lunsj dagen etter, så det forutsetter at du alltid har noe tilgjengelig i kjøleskapet. 

Her er noen tips: 

SPINAT & RUCCOLA 

- disse er perfekt base for salat og tilbehør til de aller fleste middager 

EGG

- kok opp egg å ha på lur i kjøleskapet så har du til en evt salat eller til et mellommåltid evt ha med kokt egg til brødmaten 

KIKERTER 

- perfekt proteinkilde som kan brukes til salater og som proteinkilde til middagen, superanvendelig og god holdbarhet 

AVOKADO 

- bra pålegg og et mellommåltid som gir langvarig energi

NØTTER 

- en neve nøtter til mellommåltid holder deg gående 

FARGERIKE GRØNNSAKER

- som du kan ha til middagene dine og til lunsjene 

Har du noe av dette og litt pålegg av noe slag kan du alltid lage noe både til middag og matpakken. Se mer tips inne på oppskriftssiden. 

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få tilsendt siste nytt fra EQU på e-post.