Nytt år - nye tanker?

Nyttårsforsetter eller nyttårsfrustrasjoner? 

Nytt år betyr ikke nødvendigvis nye tanker. Manges nyttårsforsetter handler om endring av vaner, men går det egentlig an å skape en ny vane med en gammel tanke? 

Istedenfor å gå i samme fella som ifjor og årene før...og til slutt holde på å rive av seg håret i fortvilelse over at du ALDRI klarer å gjennomføre det du hadde tenkt. Her kommer noen nye ideer så du kan beholde sinnet ..og håret i HELE det nye året! 

Fullsizeoutput 2Ed5
Frustrasjonenes tid kan snart være forbi

Da jeg skulle ta flyet tilbake til Oslo rett over nyår hadde allerede Januar magasinene kommet ut og alle forsider handlet om vektreduksjon og hvordan bli sunn. De fleste skrev om ulike dietter for å bli slank, men det var faktisk ingen av dem som sa noe om helheten og helsefokuset. Jeg fikk egentlig mer inntrykk av at dietten er «tabletten" som skal fjerne problemet...en liten stund, uten egentlig å se på årsaken til at kroppen havner i vekt-ubalanse. På flyet sørover satt jeg og tenkte over alle damer og menn som har vært innom meg i løpet av de siste 10 årene og hvor mange av dem som har slitt med overvekt lenge. Mange sier de har vært på «slankern» så lenge de kan huske og de har prøvd det meste av dietter opp gjennom årenes løp. Det er ikke vanskelig å tenke seg til at det må være slitsomt med følelsen av restriksjoner hele tiden. Det er forståelig at tålmodigheten tar slutt ved jevne mellomrom.  

Jeg møter stadig noen, som aldri har hatt vektutfordringer, som fnøser over dette temaet og er superoverbevisende om at det er så enkelt som å spise mindre enn du putter inn og være mer aktiv.  

Men er det virkelig så enkelt? 

Hvorfor har vi da en overvektsuvikling som er i ferd med å bli vårt største helseproblem? 

Selvsagt vil de fleste få et resultat av mindre inn og mer forbrent gjennom trening, men desverre er ikke dette løsningen for alle. Min erfaring er at mennesker er svært ulike og mange reagerer veldig ulikt på ulike mattyper. Noen er supersensitive for stivelse og raffinert mat, mens andre takler det noe bedre uten å legge på seg så kjapt. I tillegg er det helt nødvendig å se på livet rundt matfatet. 

Equ
Alt henger sammen med alt

STRESS & SØVN 

Spiller en stor rolle når det kommer til vektregulering. Dersom vi sover for lite eller har høyt stressnivå i kroppen over tid, vil dette påvirke forbrenningssystemet i kroppen vår. Forskning viser at for lite søvn gir en økning i appetitthormonene som styrer sult- og metthetsfølelse. Søvnmangel bidrar også til økt sug på mat som er rik på karbohydrater. Så hvis du kjenner at du hungrer mer etter en natt eller flere med dårlig søvn, er dette forklaringen på det. 

Er du av typen som presser deg opp om morgenen for å svette før jobb i håp om at det skal gi resultater på vekta? 

Da kan det hende du får bedre effekt av en ekstra time søvn. Å presse kroppen når den er i underskudd på søvn, kan gi negative resultater på vekta og på helsa! 

MENTALT 

Høymotivert og nyinspirert klarer vi det meste, men når hverdagens utfordringer kommer på løpende band, kan dette gjøre at vi havner tilbake til gamle vaner uten helt å legge merke til det. Når jeg spør folk som har vært på JOJO slankekjøret i åresvis om hva som skjer når de gir seg? Så er det vanligste svaret jeg har fått at de blir utålmodige og gir opp. 

For å lære seg selv bedre å kjenne er trikset å finne ut hva man sier til seg selv, når skravla går oppi eget hodet. Her kan vi avsløre mange unnskyldninger og kommandoer som driver de kjappe valgene våre. Tilstedeværelse handler mye om dette,å koble seg på seg selv for å forstå. Hvis vi stresser rundt fra det ene til det andre og har tusen tanker i hodet samtidig, blir de ubevisste tankene som faktisk driver oss gjemt laaangt bak der et sted så vi ikke legger merke til dem. 

Motivasjonen vil nok holde deg gående en stund, men hvis gamle tankemønster ikke blir endret på, så er sannsynligheten stor for at motivasjonskraften ebber ut etterhvert som hverdagene fylles med andre greier.

Tilstedeværelse, nysgjerrighet og tålmodighet vil hjelpe deg på veien til å forstå 

- så du kan lede deg selv mot mål du vil nå. 

Yoga
For å bli god på å være tilstede må man øve

MATEN

Etter innspill fra dere som følger oss på sosiale media kommer svar på noen av spørsmålene deres ..og sikkert mange andre her.  

HVA ER NOK MAT?  

For å gå ned i vekt må man ha en bedre balanse mellom næringsstoffene og det er klart at spiser man store mengder av feil type mat så må det justeres både på mendge og innhold. Tenk at du skal ha en god proteinkilde i hvert måltid, gode fiberkilder og minst av raske karbohydrater. 

OG så er det viktig å finne ut av HVORFOR man spiser så mye. Her er noen spørsmål du kan stille deg selv: 

Er det fordi jeg ikke har fått nok eller rett mat tidligere på dagen? 

Er det fordi jeg kjeder meg? 

Er det fordi jeg er trist eller lei meg? 

Eller er det fordi jeg koser meg? 

Noen forteller meg at de ikke klarer å stoppe, noe jeg forsåvidt kan kjenne meg igjen i de gangen maten er så god at man ønsker at den skal vare lenge. 

TRIKSET HER er å spise saktere! Det tar sin tid før signalene om metthet når toppetasjen, så du kan ha fått nok leeenge før øynen er mette. Vær mer tilstede i måltidene, dropp telefon og koble deg på sansene dine. Ta en test neste gang du spiser - legg merke til lukt, smak, konsistens, følelse og tygg rolig - se om du kan legge merke til noe nytt. 

Forskning viser at bare ved å spise saktere går du letter ned i vekt! 



Equtoast
2 skiver EQU brød som toast med litt pesto, spinat, kalkun og en skivet ost - stekt i vaffelpressa!

MÅ MAN TELLE KALORIER? 

Nei! De fleste som teller kalorier blir så opptatt av det at de glemme å se på innholdet i maten. Noen går greit ned på kaloritellingsdietter, men risikoen for å miste muskler fremfor fett er stor - derfor er det MYE viktigere å telle næringsstoffer enn kalorier. 

Jeg har ikke tall på hvor mange som har kommet til meg med så mye kaloriKOK i hodet at de ser kaloriene før de ser maten. Kalorier er energi og får man veldig store mengder energi som ikke blir brukt, må det lagres et sted. Men istedenfor å telle antall kalorier så kan du heller ha en bevissthet rundt hva som er veldig energirikt og tung mat. Spiser du mer grønnsaker i hvert måltid kan mye være løst, og disse kan du nærmest fråtse i. 

Erlend Elias sa en gang; «hvem er det som er så idiot å putte så mange kalorier i maten» ;) 

 

Ro kraftig ned på sukker og raske karbohydrater, så vil du kjapt oppleve en forskjell. 

Img 4714
Fylt paprika med kylling,løk og grønnsaker i KokosKarrySaus servert med spinat og tomat

HVORDAN KUTTE KJÆRLIGSHETSFORHOLDET TIL RASKE KARBOHYDRATER OG SØTSAKER? 

Dette er jo nesten som å forelske seg i feil type ;) 

Heldigvis er det litt annerledes med maten enn med mennesker. 

Det er mulig å bevare kjærligheten til det du liker med de raske karbohydratene og søtsakene uten å spise det samme som du alltid har gjort. Men det krever en endring i vanene rundt de søte hyrdestundene. Ofte er denne type mat forbundet med å kose seg i helgen eller på kveldene, noe som ikke er helt smart da kroppen får mye greier å rydde opp i på natta. 

Tips: 

Lag nye kveldsrutiner - finn et par typer kveldsnacks som smaker godt og ikke belaster kroppen så mye. (Eksempel på bildet under) 

Lørdagsgodt - velg en favorittsjokolade ordinær størrelse som du unner deg, men ikke frots i smågodt og potetgull 

Nice to know: 10 biter smågodt inneholder ca 25 sukkerbiter   

Img 5797
Smoothiebowl med blåbær toppet med cottege cheese og litt musli
8 C184330 E741 41 Ab A395 0 F0 E71041270
EQU kvelds "Kanapè" med snøfrisk, pesto, jordbær og basillikum
Img 7369
Grønnkålchips - stek i ovnen med olivenolje og litt salt
Kokosbolle
Hjemmelagde kokosboller med sukrinmelis istedenfor sukker - SWEET TREAT

Snart kommer det en egen fane for oppskrifter inne på sidene her, slik at du enkelt kan finne smartere måter å sette sammen måltidene dine på. 

Hvis du har kjempet lenge med å finne din vei til varig endring eller sliter med vekta, så ta kontakt med meg så finner vi sammen ut hva som passer for deg, også hjelper jeg deg med å justere både tankespinn og maten din. 

Jeg tar både konsultasjoner på kontoret, på nett og på telefon - for at hjelpen skal være tilgjengelig for deg uansett hvor du er. 

Ta kontakt på 93 24 22 45 eller mail: annchristin@equ.no 

«Det vi mater hodet med og det vi mater kroppen med påvirker hvordan vi har det" 

Ac
Ha en fin helg! AC

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få tilsendt siste nytt fra EQU på e-post.